Nieuwsbrief augustus 2018

Voorzittersbeslissingen
De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft in het tweede kwartaal 136 beslissingen zelfstandig genomen. De voorzitter doet dit als is hij van oordeel is dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen of dat de Commissie de klacht zal afwijzen.

De voorzitter heeft 95 klachten afgewezen en geoordeeld dat geen sprake was van strijd met de Nederlandse Reclame Code (zie het groene deel van de grafiek). Daarvan zijn 84 klachten direct door de voorzitter afgewezen (dus zonder dat eerst om verweer is gevraagd aan de adverteerder =dVAF).

De voorzitter heeft 38 klachten toegewezen omdat hij vond dat sprake was van een overtreding van de Nederlandse Reclame Code (zie rode deel van de grafiek). Daarvan zijn 13 toewijzingen zonder verdere aanbeveling gedaan, omdat de adverteerder de betreffende uiting gedurende de procedure al op passende wijze had aangepast of ingetrokken. In 1 dossier heeft de voorzitter een vrijblijvend advies gegeven omdat het om een aanprijzing van denkbeelden ging.

De voorzitter heeft tot slot 3 beslissingen genomen over het verschuldigd zijn van klachtengeld.

Stichting Reclame Code
Bezoekadres